Jona

Ons is nou besig met Jona in Hebreeus, om die teks te ontleed en so aan. Ek vind dit onsettend interessant. Ons is nou eers klaar met Jona 1 en 2, maar ek kyk al klaar anders na die boek.

Nou ek is een van die eerstes wat sê dat ek nie eers gaan probeer om alles te verstaan in my 1ste jaar nie. Ek meen, soos 1 van my mede-studente gesê het, dis hoogsgeleerdes wat die Bybel vertaal het en nou wil ek met my ou 1ste jaar hebreeus dit self vertaal? Maar ek moet sê dit help nogal om dit in die grondteks te kan lees. Jy sien klein goedjies raak wat jy nie noodwendig in die vertaling sal sien nie.

Daar is ‘n paar vreemde beelde of uitlatings wat ek raakgelees het. Julle is welkom om my reg te help as ek dalk vreemde goed kwyt raak…

Jona 1:14

Letterlike vertaling:

And they called to Yahweh and they said: “Please, Yahweh, please do not let us perish on the life of this man and do not give us innocent blood for you Yahweh as which you were delighted to have done.”

Afr vertaling:

Toe bid hulle tot die Here en sê: “Ag, Here, moet ons tog nie laat vergaan oor hierdie man nie. Moenie dat ons iemand onskuldig doodmaak nie. U is die Here, U doen wat U wil.”

Oky, nou ek mag verkeerd wees, maar hier is ‘n duidelike verskil. (Weereens dis oop vir interpretasie) Hulle was bang dat hulle 1 van hulle eie ‘onskuldige’ seemanne sou moes offer, omdat Jona strooi aangejaag het. En hulle was onder die indruk dat God dit nou nogal sou like as dit gebeur. Nou om dit bietjie beter te verstaan dink ek moet julle Cobus se blog lees, hier.

Was God ‘n ‘bloodthirsty’ God wat net links en regs offers wou gehad het, al was die ouens glad nie eers betrokke by die groter prentjie nie? Wel ek dink nou glad nie so nie. Maar om dit beter te verstaan moet ons onthou dat in Jona se tyd mense baie ander gode aanbid het. Dit was nou maar net 1 van daai dinge (nie so anders as vandag nie). Wanneer die storm uitbreek in vers 4 het die matrose Jona wakker gemaak en gesê dat hy tot sy god moet bid, want dalk kan hy hulle help. Elke een op die skip het maar sy eie god gehad op wie hy gebargain het. So dis heel moontlik dat daardie gode ‘human sacrifices’ vereis het, en dis dan heel moontlik dat hulle net aangeneem het dat dit is wat Jahwe ook doen.

Nou die gedig wat hoofstuk 2 uitmaak is vrek mooi! Dit vertel net hierdie absolute afhanklikheid van God wat Jona ervaar het. Terwyl hy besig is om basies te versuip, dink hy dat God hom heeltemal verlaat het en tog bid hy nogsteeds en hy bid ‘n lofprysing tot Hom, en hy weet verseker dat hulp net van die Here af kom. Fantastiese beeld wat deurkom.

Ook die beeld wat hy gebruik van die tempel:

Jona 2:8 (in hebreeuse Bybel, 2:7 in afr)

Letterlik:

“When my soul fainted in me Yahweh remembered and my prayer came to you, to your holy temple”

Afr:

Toe ek wou vergaan, het ek aan die Here gedink, en my gebed het by U gekom, in u heilige tempel.

Oky, so obviously beteken dit nou nie dat Jona vir die tempel gebid het nie. Vir hulle was die plek waar hulle God se teenwoordigheid ervaar, die tempel. So hy bid tot God, net op ‘n ander manier as wat ons gewoond is, maar vir Jona was dit heel normaal om so te bid.

Dis baie belangrik om te onthou dat wanneer hy praat van die doderyk in Jona 2:2, hy NIE oor die hel praat NIE!!! Nêrens in die Ou Testament word daar oor die hel gepraat nie. Die doderyk (of sheol) was waarnatoe alle mense gegaan het as hulle doodgegaan het. Dit was nie ‘n slegte ding nie, dit was net hoe dit gewerk het. Almal het op die ou end daar opgeëindig. Dit was deel van die 3-vlak wêreldbeeld.

Wel ek dink ekt nou genoeg aangegaan oor Jona en hebreeus. Maar dit was nogal ietsie wat ek graag wou share. Hoop dit help so bietjie met die verstaan van Jona en die interpretasie daarvan.

Explore posts in the same categories: Fakulteit, Teologie

Sleutelwoordw: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Lewer kommentaar

